З кожним роком питання зовнішньої краси набуває все більшої і більшої популярності. Адже і жінки, і чоловіки, підлітки та навіть малеча хочуть мати доглянуте волосся, красиві нігті, доглянуту шкіру тощо. Кожна людина періодично відвідує чи то перукарню, чи салон краси, чи сьогодні такі модні тату салони або салони перманентного макіяжу.
Окрім того, що послуги є різноманітними, вони обов’язково мають бути не тільки високої якості, але й безпечними для здоров’я. Не можна сказати, що відвідування перукарні чи салону краси обернеться для вас яким-небудь захворюванням, проте треба бути дуже обережними!!! Адже кожна галузь індустрії краси має свої фактори ризику. Разом з гарним зовнішнім виглядом, можна заразитися на різноманітні захворювання. Наприклад: у манікюрному кабінеті - підвищується ризик зараження на грибкові захворювання, стафілококова інфекція (яка має плачевні наслідки - гнійники, менінгіт, запалення легень, сепсис). А найстрашніше, що через травми шкіри в організм можуть проникнути такі інфекції, як гепатит В і С, ВІЛ, венеричні захворювання.
Основними вимогами до приміщень є наступні:
Перукарні можуть бути розташовані в спеціально обладнаних приміщеннях - окремих будівель, будинків громадських і торгівельних центрів, побутових послуг, вокзалах, лазнях; перших та цокольних поверхах житлових будинків із обладнанням входу, окремого від входів до квартир, за умови забезпечення нормативних рівнів фізичних, хімічних і біологічних факторів в приміщеннях суміжних квартир.
Перукарні на одне - два робочих місця допускається влаштовувати в одному приміщенні площею не менше 15 м2 з виділенням підсобного відсіку легкою перегородкою висотою не менше 1,8 м та наявністю мінімального набору допоміжних приміщень (санвузол, кімната відпочинку та прийняття їжі, комора тощо).
В перукарнях допускається наявність жіночих, чоловічих та змішаних залів для обслуговування, а також кабінетів косметолога.
Покриття стін, підлоги та меблів має бути вологостійке, що піддається вологому прибиранню та багаторазовій дезінфекції поверхонь.
Перукарні мають бути забезпечені холодним та гарячим водопостачанням. Вода має відповідати вимогам ДСанПіН 2.2.4-171-10 «Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною».
Освітлення - природнє і штучне, а за потреби і місцеве за допомогою ламп розжарювання, галогенних ламп в колбі з молочного скла, що не викликають вираженого засліплюючого ефекту.
Робочі місця повинні бути обладнані настінним дзеркалом з полицею, тумбочкою (візком) для інструментарію, перукарського крісла з регульованою висотою і підставкою для ніг. А для дітей повинні бути передбачені спеціальні крісла або накладні сидіння, що можна встановлювати на крісла.
Відстань між кріслами не менше 1,8 м (по осі), від крайнього крісла до стіни не менше 0,7 м.
Косметологічний кабінет обладнується косметологічним кріслом, столиком для інструментарію, стільцем, що обертається, тумбою для косметологічних препаратів, умивальною раковиною, настінним дзеркалом, фізіотерапевтичним обладнанням, стелажами для чистої білизни, приладами для проведення дезінфекції та стерилізації.
Робоче місце для манікюру обладнується спеціальним манікюрним столом та раковиною для миття рук та інструментарію.
Знання вимог санітарного законодавства та їх дотримання допоможуть як отримувачам послуг, так і працівникам зазначених закладів уникнути порушень та ризиків стати осередками захворювання людей. Кожному майстру слід обов’язково пам’ятати, що і клієнти можуть бути безсимптомними носіями збудників різних інфекцій.
Згідно вимог чинного санітарного законодавства Держпродспоживслужба рекомендує надавачам послуг дотримуватися ряду вимог:
1.Всі працівники, зобов’язані регулярно проходити періодичні медичні огляди та гігієнічне навчання.
2. Для роботи з кожним клієнтом, майстер повинен використовувати стерильний інструментарій та чисту білизну (при проведенні певних процедур і гумові рукавички).
3. Перед процедурами з кожним новим відвідувачем майстер повинен вимити руки з милом, нігті повинні бути чистими.
4. Персонал повинен мати необхідну кількість комплектів інструментів для почергового їхнього знезаражування, але не менше 2-х.
5. Інструмент багаторазового використання (в тому числі і для виконання татуажу та перманентного макіяжу) має проходити декілька етапів стерилізації, а саме:
- дезінфекція – знезаражування дезінфектантами, що мають позитивний висновок державної санітарно-гігієнічної експертизи;
- механічна очистка - промивання за допомогою спеціальної щітки під проточною водою;
- стерилізація - для проведення стерилізаційної обробки допускаються стерилізатори, які працюють за методом ультрафіолетової, термічної, ультразвукової або комбінованої стерилізації. Допускається використання стерилізаторів, що мають сертифікат відповідності та дозволені до застосування Міністерством охорони здоров’я України. Стерилізація проводиться згідно з інструкцією по використанню, затвердженою МОЗ України.
Слід зауважити, що з метою запобігання зараженню – протерти інструмент просто спиртом чи перекисом водню недостатньо, а так робить більшість майстрів.
6. Працівники перукарні повинні мати змінний або одноразовий одяг для роботи (фартухи, халати та ін.). У зимовий період необхідно мати змінне взуття з щільного матеріалу, що легко миється.
7. Всі препарати, що використовуються в перукарні (для забарвлення волосся та ін.), повинні мати сертифікат відповідності та позитивний висновок державної санітарно-гігієнічної експертизи.
8. При підозрі на інфекційні шкіряні захворювання у відвідувачів із зміною шкіряного покрову (висипання, плями, злущування та ін.), нігтів, волосся майстер має право обслуговувати клієнта після подання документа з відповідної лікувальної медичної установи щодо незаразності захворювання.
9. Окреме зберігання чистої та використаної білизни.
10. Прання використаної білизни проводиться у пральнях або у перукарні за наявності спеціально відведених місць у підсобних приміщеннях з підведенням холодної води.
11. Обов’язкове дотримання працівниками правил особистої гігієни.
12. Заборонено носіння одягу, що важко піддається чищенню від волосся.
13. Вхід в перукарню з тваринами заборонено.
З метою попередження несприятливого впливу професійних факторів на працівників перукарні необхідно забезпечити проведення виробничого лабораторно - інструментального контролю за мікробіологічними та санітарно – хімічними показниками води, дослідження змивів на патфлору з об’єктів зовнішнього середовища, бактеріологічний контроль стерильності інструментарію після стерилізації, виявлення бактеріального забруднення повітря закритих приміщень, параметрів освітлення, мікроклімату, шуму, вібрації. Окрім того, дослідження щодо забруднення поверхонь меблів, одягу персоналу, інструментів, різних видів білизни багаторазового використання різноманітними видами пилових кліщів.
Пам’ятайте! Неможливо візуально оцінити роботу стерилізаторів, їх ефективність можна лише підтвердити лабораторними дослідженнями в акредитованих лабораторіях. Нагадуємо, що відповідальність за дотримання вимог санітарно-протиепідемічного режиму покладається на керівників перукарень та салонів краси.
З метою профілактики та безпеки вашого здоров’я, рекомендуємо при відвідуванні перукарень та салонів краси звертати увагу на якість та безпеку обслуговування!