З початком сезонних розпродажів, на адресу Управління почали надходити скарги споживачів, про відмову продавців у поверненні та обміні товару придбаного за акційною ціною. Чи правомірно це з боку суб’єктів господарювання?
Перед придбанням акційного товару обов’язково уважно ознайомтесь із товаром і огляньте, чи немає дефектів, а також запитайте у продавця про причини зниження його ціни, оскільки акційні пропозиції можуть стосуватися товару із певними дефектами ( подряпинами, пошкодженням упаковки, тощо).
Адже, якщо ви купили акційний товар, а потім виявилося, що він має недоліки, про які вас попередили у магазині, в такому випадку ви не можете його повернути кошти або обміняти його на товар належної якості на підставі ст. 9 Закону України «Про захист прав споживачів» (далі - Закон).
Однак, якщо були придбані речі належної якості (сезонний розпродаж, стара колекція, тощо), споживач має такі ж права, як і під час придбання без акції.
Відповідно до статті 9 Закону, якщо товар якісний, але не підійшов Вам за своїми характеристиками, а саме за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням, Ви маєте право обміняти його на аналогічний у продавця.
Обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром.
Якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару. Гроші, сплачені за товар, повертаються у день розірвання договору, або в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.
Відповідно до статті 15 Закону, після публічного повідомлення про початок проведення розпродажу, застосування знижок або зменшення ціни до споживачів повинна доводитися інформація про ціну продукції, що була встановлена до початку проведення відповідного розпродажу, застосування знижок або зменшення ціни, а також ціну цієї ж продукції, встановлену після їх початку.
Крім того, вживання понять «знижка» або «зменшена ціна» або будь-яких інших, аналогічних за значенням, дозволяється лише з додержанням таких умов:
Вживання поняттям “розпродаж” або будь-яких інших, аналогічних йому, дозволяється лише з додержанням таких умов:
Якщо продавець розмістив у магазині табличку: «Акційний товар поверненню не підлягає», то така інформація суперечить вимогам законодавства про захист прав споживачів.
Однак, слід пам’ятати, що є товари, які на законодавчому рівні не підлягають обміну та поверненню. Якщо продукція якісна, без браку, то не повертаються такі товари: косметика і парфумерія, аерозолі, зубні щітки, перуки та вироби з натурального та штучного волосся, натільна і постільна білизна, панчішно-шкарпеткові вироби, тканини та гардини, дитячі іграшки м’які та гумові надувні, ювелірні вироби тощо. Весь перелік зазначено в постанові Кабінету Міністрів України від 19.03.1994 №172.