Головне управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області звертає увагу рекламодавців і розповсюджувачів реклами на необхідність неухильного дотримання вимог Закону України «Про рекламу» та нагадує про продовження контролю за дотриманням чинного законодавства.
Останнім часом спостерігається експлуатація військово-патріотичної тематики у комерційних цілях. Йдеться не лише про те, що мотивуючий патріотичний контент «копіюється» у сферу роздрібних продажів. Виробники споживчих товарів та послуг вдаються до недоречного використання трагічних подій війни, назв постраждалих міст, патріотичних закликів і військових вітань.
На фоні патріотизму та героїзму наших захисників досить часто в рекламі містяться зображення державних символів та незаконно використовуються товари тематики Збройних сил України, оборони України та інших знакових символів, які стосуються відбиття російської агресії, які застосовують чи обігрують воєнну тематику у необережний, а подеколи і просто у неприпустимий спосіб.
Важливо пам’ятати, що Закон України «Про рекламу» забороняє:
- розміщувати рекламу, що може завдати шкоди особам, державі чи суспільству;
- використовувати або імітувати зображення Державного Герба України, Державного Прапора України, звучання Державного Гімну України, зображення державних символів інших держав та міжнародних організацій, міжнародних об’єднань, якщо такі використання або імітація пропагують неповагу до них або вводять в оману споживачів;
- використовувати офіційні назви державних органів, органів місцевого самоврядування, міжнародних організацій, міжнародних об’єднань, крім випадків, передбачених законами України у сфері інтелектуальної власності;
- вміщувати зображення фізичної особи або використовувати її ім’я без письмової згоди цієї особи;
- використовувати зображення справжньої або іграшкової зброї, вибухових пристроїв.
Зазначаємо, що контроль за виконанням вимог рекламного законодавства здійснює Держпродспоживслужба.
У разі виявлення порушень на території Тернопільської області, обов'язково інформуйте про це Головне управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області: м. Тернопіль, вул. Микулинецька, 20 або за телефоном 52-83-71, 52-10-10.
Крім того, 20 березня у Верховні Раді України зареєстровано проєкт Закону №9128 «Про внесення змін до деяких законів України щодо обмеження використання патріотичної тематики при реєстрації торговельних марок та в рекламі».
У разі прийняття він набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
Що пропонується?
Законопроєктом пропонується внести зміни до статті 6 Закону «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» та до статті 8 Закону «Про рекламу», якими:
1) встановити, що не можуть одержати правову охорону та не можуть бути зареєстровані як торговельні марки позначення, що:
- відтворюють повністю чи частково назви подій, пов’язаних зі здійсненням заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування російської збройної агресії;
- відтворюють назви населених пунктів та місцевостей, постраждалих унаслідок російської збройної агресії, а також місць (населених пунктів чи їх частин), що є загальновизнаними символами стійкості та героїзму Українського народу (крім випадків використання таких назв в адресах, а також реклами торговельних марок, зареєстрованих до 24 лютого 2022 року);
- містять згадування бойових дій та військових операцій, за можливості їх ідентифікації на місцевості, пов’язаних зі здійсненням заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування російської збройної агресії;
- відтворюють найменування виробників, назв типів і видів озброєння, військової і спеціальної техніки;
- відтворюють назви родів військ, військових підрозділів Збройних Сил України, інших створених відповідно до законів України військових формувань (підрозділів);
- відтворюють привітання, які визначені законодавством як офіційні для Збройних Сил України, інших створених відповідно до законів України військових формувань;
2) заборонити розповсюджувати рекламу товарів, робіт і послуг з використанням:
- назв подій, пов’язаних зі здійсненням заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування російської збройної агресії;
- назв населених пунктів та місцевостей, постраждалих унаслідок російської збройної агресії, а також місць (населених пунктів чи їх частин), що є загальновизнаними символами стійкості та героїзму Українського народу (крім випадків використання таких назв в адресах, а також реклами торговельних марок, зареєстрованих до 24 лютого 2022 року);
- згадувань бойових дій та військових операцій, за можливості їх ідентифікації на місцевості, пов’язаних зі здійсненням заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування російської збройної агресії;
- імен військовослужбовців Збройних Сил України, інших створених відповідно до законів України військових формувань (підрозділів), а також цивільних осіб, які брали участь у здійсненні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування російської збройної агресії;
- найменування виробників, назв типів і видів озброєння, військової і спеціальної техніки;
- назв родів військ, військових підрозділів Збройних Сил України, інших створених відповідно до законів України військових формувань (підрозділів);
- привітань, які визначені законодавством як офіційні для Збройних Сил України, інших створених відповідно до законів України військових формувань.
3) передбачити, що зазначені обмеження не поширюються на рекламу кіно-, відео- та видавничої продукції, присвяченої висвітленню подій, пов’язаних зі здійсненням заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування російської збройної агресії.
У цей важкий час ми маємо проявляти не тільки мужність, а й бути законослухняними і не наражати наших військових на зайву небезпеку.