Як і більшість країн світу Україна веде активну боротьбу з курінням тютюнових виробів, електронних сигарет тощо. У зв’язку з цим, важливим аспектом для аналізу є регулювання реклами з урахуванням останніх змін до антитютюнового законодавства.
Заборона рекламувати тютюнові вироби та знаки для товарів і послуг, інші об'єкти права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, на радіо, телебаченні, у мережі інтернет тощо, існує досить давно, проте суттєво вніс зміни в регулювання реклами Закон № 1978 «Про внесення змін до деяких законів України про охорону здоров'я населення від шкідливого впливу тютюну», який набув чинності у липні 2023 року.
Відповідно до вимог Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення» заборонена: будь-яка реклама та стимулювання продажу тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби.
Закон України «Про рекламу» передбачає заборону на будь-яку рекламу та стимулювання продажу тютюнових виробів, предметів, пов’язаних з їх вживанням, трав’яних виробів для куріння, електронних сигарет, заправних контейнерів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, тютюновмісних виробів для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням, торговельних марок, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, предмети, пов’язані з їх вживанням, трав’яні вироби для куріння, електронні сигарети, заправні контейнери, рідини, що використовуються в електронних сигаретах, пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, тютюновмісні вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням.
Отже, фактично введено тотальну заборону на рекламу, стимулювання продажу та спонсорство тютюнових виробів, електронних сигарет (а також заправних контейнерів і рідин), пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння тощо.
Відповідальність за порушення вимог закону для суб’єктів господарювання – штраф у розмірі тридцять тисяч гривень, а в разі повторного протягом року вчинення таких порушень – п’ятдесят тисяч гривень за кожен факт реклами на окремому рекламному носії або кожний окремий захід з метою стимулювання продажу тютюнових виробів. пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, електронних сигарет, заправних контейнерів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах. Також до рекламодавців застосовуються загальні положення щодо відповідальності за порушення рекламного законодавства – штраф у розмірі п'ятикратної вартості розповсюдженої реклами, а за повторне вчинення порушень протягом року – штраф у подвійному від передбаченого за ці порушення розмірі.
Нагадуємо, що з квітня 2023 року відновлено контроль за дотриманням антитютюнового законодавства.
Підставами для проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері антитютюнового законодавства є: самостійне звернення суб’єкта господарювання; доручення Премʼєр-міністра України і звернення фізичної особи.
Тому, у разі виявлення фактів порушення суб’єктами господарювання вимог антитютюнового законодавства, споживачам необхідно повідомити про порушення до Держпродспоживслужби або через сервіс Центру громадського здоров’я.