Відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та Правил роздрібного ринку електричної енергії - споживач має право на компенсацію, що застосовується у разі недотримання показників якості послуг електропостачання та на відшкодування збитків, завданих внаслідок невиконання умов договорів, укладених на ринку електричної енергії.
Отже, якщо у вас все ж таки стався прикрий випадок та згоріла побутова техніка під час перепаду напруги, перш за все потрібно звернутись до постачальника електроенергії з письмовою заявою з описом ситуації що сталася. Долучити до звернення перелік майна, яке пошкоджено або знищено внаслідок недотримання показників якості електропостачання, та вказати суму відшкодування збитків. Додатково надати (у разі наявності) підтвердні документи, які допоможуть з’ясувати розмір завданих збитків.
Законодавством передбачено, що електропостачальник зобов'язаний здійснити компенсацію або відшкодувати збитки споживачу у разі недотримання оператором системи показників якості послуг, визначених Регулятором та відповідним договором про надання послуг з розподілу електричної енергії.
Крім того, рекомендуємо викликати виконавця комунальної послуги для оформлення акта-претензії про добровільну компенсацію вартості пошкодженої побутової техніки. Порядок оформлення та подачі претензії визначається статтею 27 Закону України «Про житлово-комунальні послуги».
Так, у разі неналежної якості комунальних послуг споживач має право викликати виконавця комунальних послуг (його представника) для перевірки кількості та/або якості наданих послуг. Виконавець комунальної послуги зобов’язаний прибути на виклик споживача у строки, визначені в договорі про надання послуги, але не пізніше ніж протягом однієї доби з моменту отримання повідомлення споживача. Акт-претензія складається виконавцем комунальної послуги та споживачем і повинен містити інформацію про те, в чому полягало ненадання, надання не в повному обсязі або неналежної якості комунальної послуги.
Виконавець комунальної послуги протягом п’яти робочих днів вирішує питання щодо задоволення вимог, викладених в акті-претензії, або видає (надсилає) споживачу обґрунтовану письмову відмову в задоволенні його претензії.
Після вмикання світла, яке було відсутнє внаслідок відключень електроенергії, одночасно починають працювати різноманітні прилади, як-то холодильники, лампи, телевізори тощо – напруга різко стрибає.
Тому, щоб захистити техніку від перепадів можна встановити реле напруги (стабілізатор напруги).
За принципом роботи стабілізатори поділяються на: ферорезонансні, релейні, сервопривідні (електромеханічні), інверторні.