На сьогодні проблема утилізації відходів тваринного походження постає дуже гостро, адже щорічне зростання обсягів виробництва продукції призводить до збільшення обсягів утворення відходів тваринництва. Відсутність належного поводження з такими відходами, розкладання решток тварин може нести епідеміологічну, токсикологічну, епізоотичну загрозу, призводити до зараження та забруднення ґрунтів і ґрунтових вод. Зараз Україна відчуває жахливі наслідки війни, які несуть негативний вплив на довкілля та системи життєзабезпечення населення. Внаслідок руйнування Каховської ГЕС завдано непоправної шкоди сільському господарству регіону, в тому числі галузі тваринництва. Поряд з цим, в деяких регіонах, зокрема в особистих селянських господарствах Київської області, було зареєстровано випадки захворювання на африканську чуму свиней. Завдання щодо удосконалення системи державного контролю за утилізацією харчових відходів та відходів тваринного походження, вирішення зазначеної проблеми визначено одним із пунктів Указу Президента України №681/2023 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 9 жовтня 2023 року «Про стан забезпечення продовольчої безпеки». На місцевому рівні розроблено «Регіональний план управління відходами Тернопільської області на період до 2030 року». Тому так важливо дотримуватися всіх вимог та законів, що стосуються обробки та видалення відходів тваринного походження.
Основними нормативними документами у цій сфері є:
- Закон України «Про побічні продукти тваринного походження, не призначених для споживання людиною» від 07.04.2015 № 287-VIII.
- Закон України «Про ветеринарну медицину» від 25.06.1992 № 2498-XII.
- Закон України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин» від 18.05.2017 № 2042-VIII.
ЗУ «Про побічні продукти тваринного походження, що не призначені для споживання людиною» (далі «Закон») визначає організаційні та правові засади діяльності фізичних та юридичних осіб, пов’язаної з утворенням, збиранням, перевезенням, зберіганням, обробленням, переробкою, утилізацією, видаленням побічних продуктів тваринного походження, не призначених або визнаних непридатними для споживання людиною. Закон забезпечує гармонізації вітчизняного законодавства в сфері поводження з відходами тваринного походження до вимог міжнародного законодавства (Регламентів ЄС №1069/2009 та № 142/2011 у яких чітко зазначено, що побічні продукти тваринного походження, не призначені для споживання людиною, є потенційним джерелом ризику для здоров’я населення та тварин).
Мета Закону є визначення основних принципів, пріоритетів та ключових завдань формування збалансованої державної політики у сфері поводження з побічними продуктами тваринного походження, визначення основних вимог для зменшення ризиків для здоров’я людей і тварин, які становлять побічні продукти тваринного походження, на різних етапах - від утворення та збору до використання, утилізації або видалення таких продуктів.
Відповідно до Розділу 3 Закону усі побічні продукти тваринного походження класифікують за трьома категоріями, в залежності від ступеня ризику для здоров’я людини та тварини, причин загибелі, наявності захворювань та відповідно визначені можливі способи поводження з кожною категорією таких продуктів. До прикладу, побічні продукти І категорії підлягають виключно видаленню, продукти ІІ категорії – можуть бути використані для виробництва органічних добрив, компостовані або перетворені на біогаз, використані в якості палива для спалення, тощо. Що стосується ІІІ категорії, то відповідно до Ст. 16 Закону такі продукти можуть бути оброблені шляхом стерилізації під тиском або іншими рівноцінними методами і використані для виробництва кормів тваринного походження.
Усі суб’єкти господарювання, а також фізичні особи діяльність яких призводить до утворення відходів тваринного походження, повинні дотримуватись вимог Закону, та забезпечувати вирішення питання подальшої утилізації цих побічних продуктів тваринного походження. Утилізацією продуктів тваринного походження мають займатися спеціалізовані підприємства.
Згідно витягу із статті 9 Закону України «Про побічні продукти тваринного походження, не призначені для споживання людиною» Органи місцевого самоврядування у сфері поводження з побічними продуктами тваринного походження забезпечують:
1) затвердження місцевих і регіональних програм поводження з побічними продуктами тваринного походження та здійснення контролю за їх виконанням;
2) ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ побічних продуктів тваринного походження;
3) належне облаштування місць захоронення побічних продуктів тваринного походження;
4) здійснення інших повноважень, передбачених законом.
Згідно витягу із статті 20 Закону України «Про побічні продукти тваринного походження, не призначені для споживання людиною» оператори ринку у сфері поводження з побічними продуктами тваринного походження зобов’язані:
1). направляти побічні продукти тваринного походження утворені на їхніх потужностях для подальшої утилізації або для здійснення операцій з Їх видалення;
2). розробляти, вводити в дію та застосовувати постійно діючі процедури, засновані на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках;
3). відшкодовувати шкоду, завдану в наслідок порушення встановлених правил поводження з побічними продуктами тваринного походження;
4).забезпечувати:
- безперешкодний доступ державних інспекторів, які здійснюють державний контроль, до потужностей (об’єктів) з оброблення, переробки побічних продуктів тваринного походження та відбір зразків побічних продуктів тваринного походження та продуктів оброблення, переробки побічних продуктів тваринного походження на зазначених потужностях (об’єктах), а також надавати на вимогу державних інспекторі документи, необхідні для здійснення державного контролю;
- фіксацію факту виконаних робіт, складення акта приймання-передачі та акта виконаних робіт у разі надання послуг з оброблення, переробки, утилізації чи видалення відповідно до договору про надання послуг з оброблення, переробки утилізації чи видалення побічних продуктів тваринного походження;
- ведення обліку руху побічних продуктів тваринного походження, створення належних санітарних умов на потужностях (об’єктах) з оброблення, переробки побічних продуктів тваринного походження під час поводження з такими продуктами та роздільне збирання даних продуктів;
- ведення обліку руху побічних продуктів тваринного походження відповідно до їх категорій та надання центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, відповідної інформації.
Якщо оператор ринку має підстави вважати, що продукти оброблення переробки побічних продуктів тваринного походження, які він ввів в обіг можуть становити небезпеку для здоров’я людини та тварини, він протягом дня письмово, та за допомогою телекомунікаційних та електронних засобів зв’язку інформує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, органи місцевого самоврядування про даний випадок, а також про заходи, вжиті для запобігання виникненню ризиків для людей та тварин.
Оператор ринку щомісяця звітує центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, про свою діяльність для запобігання виникненню або зменшення ризиків, що становлять побічні продукти тваринного походження та продукти оброблення, переробки побічних продуктів тваринного походження, які він ввів або вводить в обіг.
Закон запроваджує категоризацію і врегульовує питання відповідальності за протизаконне поводження із побічними продуктами тваринного походження, які можуть становити небезпеку для людей та тварин. Відповідальність за порушення законодавства про побічні продукти тваринного походження тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб від двадцяти трьох до тридцяти мінімальних заробітних плат (184 000 грн. – 240 000грн. ), на фізичних осіб – підприємців від восьми до п’ятнадцяти мінімальних заробітних плат (64 000 грн. – 120 000 грн. ).
Загалом, відповідальність за утворення відходів тваринного походження лежить на всіх сторонах виробничого ланцюга, від сільськогосподарських підприємств та ферм до промислових виробників та споживачів, і вимагає спільних зусиль для забезпечення належного управління та мінімізації їх впливу на довкілля.
Поводження з відходами тваринного походження є важливою складовою відповідального та етичного ставлення до навколишнього середовища та збереження здоров'я людей. Збережемо довкілля - збережемо життя.