Головне управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області повідомляє, що 02.10.2023р. набули чинності зміни до Закону України «Про рекламу», які внесені Законом України 3136-IX про внесення змін до Закону України «Про рекламу» щодо імплементації норм європейського законодавства у національне законодавство України шляхом імплементації окремих положень acquis ЄС у сфері аудіовізуальної реклами (Європейської конвенції про транскордонне телебачення, Директиви Європейського парламенту та Ради 2010/13/ЄС про аудіовізуальні медіа послуги від 10 березня 2010 року зі змінами, внесеними Директивою (ЄС) 2018/1808 від 14 листопада 2018 року) та до деяких інших законів (законопроєкт №9206) націлений на подолання проблем у рекламній сфері.
Зміни, що впроваджуються в цьому законі, охоплюють оновлене та розширене визначення реклами, встановлення критеріїв для таргетованої реклами, заборону розміщення продакт-плейсменту у деяких програмах, обмеження на рекламу товарів, заборонених законом, розширення поняття соціальної реклами та інші важливі механізми.
Ключові зміни: оновлені терміни
Продакт-плейсмент в інтернеті
Мета нового закону, запровадити правила для продакт-плейсменту, які забезпечать більшу прозорість та захист інтересів споживачів у цій формі реклами.
Поняття «продакт-плейсменту» включає в себе рекламу товарів або послуг у програмах аудіовізуальних медіа та користувацькому контенті. Проте це реклама в прихованій формі, де товари виступають як частина сценарію. Такий продакт-плейсмент допускається у багатьох програмах, включаючи інтернет, але має певні обмеження, наприклад, він заборонений у новинах, програмах для дітей, релігійних та спеціальних програмах.
Реклама на YouTube, Facebook, Instagram тощо
Новий закон встановлює правила для провайдерів платформ спільного доступу, де показують відео (YouTube) та інформацію (Facebook, Instagram та ін.) в Україні. Вони можуть вирішувати, скільки реклами показувати, але вона повинна відповідати законам про конкуренцію та правам споживачів, якщо призначена для української аудиторії.
Реклама з використанням електронних комунікацій
Реклама, яка використовує електронну пошту, повідомлення, чат-боти, веб-сайти тощо, регулюється українським законодавством про боротьбу з недобросовісною конкуренцією та підпадає під дію законодавства про захист прав споживачів.
Отже, підсумуємо ключові зміни в сфері реклами:
Визначення реклами: будь-яка діяльність, що спонсорує, пропагує або стимулює увагу до товарів, послуг, марок або імен, включаючи продакт-плейсмент та таргетовану рекламу.
Продакт-плейсмент: рекламодавцям заборонено контролювали вміст та час виходу реклами, і впливали на незалежність засобів масової інформації. Реклама також не повинна заохочувати до надмірної купівлі або споживання товарів. Реклама, яка містить продакт-плейсмент повинна інформувати про це глядача.
Реклама на YouTube, Facebook, Instagram та ін.: провайдери повинні додати маркування до програм або відео з рекламою та повідомляти споживачів. Також користувачі, що публікують власний контент з рекламою, повинні це позначати.
Електронні комунікації: Закон встановлює правила для розсилки реклами через електронну пошту, повідомлення, чат-боти та веб-сайти. Документом заборонений спам без попередньої згоди споживача.
У зв’язку з цим, Головне управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області звертає увагу всіх суб’єктів господарювання (розповсюджувачів, рекламодавців та виробників реклами) про необхідність дотримання вимог законодавства про рекламу та приведення змісту реклами у відповідність до вимог законодавства.