Головне управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області повідомляє, що відповідно до статті 20 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», оператори ринку відповідають за виконання вимог законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів у межах діяльності, яку вони здійснюють. Оператори ринку зобов’язані:
- забезпечувати дотримання вимог цього Закону щодо гігієнічних вимог до харчових продуктів на всіх стадіях їх виробництва та обігу;
- розробляти, вводити в дію та застосовувати постійно діючі процедури, що засновані на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках, а також забезпечувати належну підготовку з питань застосування постійно діючих процедур, що базуються на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках, осіб, які є відповідальними за ці процедури, під час виробництва та обігу харчових продуктів;
- реєструвати потужності у випадках, передбачених цим Законом;
- забезпечувати виконання вимог законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів щодо окремих показників якості;
- забезпечувати простежуваність та надавати інформацію про неї;
- вилучати та/або відкликати у встановлених законом випадках харчові продукти, які перебувають в обігу, якщо встановлено, що ці продукти можуть спричинити шкідливий вплив для здоров’я людини;
Оператори ринку, що мають в управлінні відповідні потужності мають отримати у Держпродспоживслужби експлуатаційний дозвіл на них, або зареєструвати їх у державному Реєстрі. У Реєстрі реєструються потужності з виробництва та/або обігу харчових продуктів, на які не вимагається отримання експлуатаційного дозволу. Експлуатаційний дозвіл мають отримати оператори ринку, що провадять діяльність, пов’язану з виробництвом та/або зберіганням харчових продуктів тваринного походження. Експлуатаційний дозвіл – документ дозвільного характеру, що видається територіальним органом компетентного органу операторові ринку за результатами інспектування його потужності та посвідчує право оператора ринку здійснювати визначену цим Законом діяльність з виробництва та/або зберігання харчових продуктів тваринного походження.
В зв’язку з тим, що оператори ринку несуть відповідальність за не виконання вимог законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів у межах діяльності, яку вони здійснюють, приймаючи до уваги втрату чинності окремих дозвільних документів та документів, які б підтверджували якість та безпечність харчових продуктів, операторам необхідно більш відповідально відноситись до виконання заходів з організації харчування, а саме: приділяти належну увагу наявності товарно-транспортної накладної, дотримання температурних умов при транспортуванні продуктів харчування, наявності відповідного пакування та маркування усіх, без виключення, продуктів харчування, в тому числі і м’яса сирого.
Згідно статті 37 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» документом, який повинен супроводжувати об’єкти санітарних заходів в обігу, крім окремих випадків є товарно-транспортна накладна. Також, обов’язкове підтвердження того, що і постачальник і виробник мають експлуатаційний дозвіл, або зареєстровані як оператори ринку (в залежності від виду продукції).
Умови пакування та маркування продуктів повинні відповідати законам України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів» та «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів».
Важливим є і дотримання вимог щодо умов транспортування, а саме: наявність державної реєстрації оператора ринку, автомобіль має бути обладнаний спец обладнанням для підтримки температурних режимів (в залежності від виду харчових продуктів), мийка та інше.
Результати досліджень (протоколи досліджень, експертні висновки чи ін.) видані акредитованою лабораторією, в галузі акредитації якої внесені всі дослідження, передбачені чинним законодавством для того чи іншого виду продукції.
Кожна транспортна партія має супроводжуватися посвідченням про якість або декларацією виробника, в якому має бути вказано: номер; дата видачі; найменування потужності виробника та його номер експлуатаційного дозволу чи реєстрації; найменування постачальника; його адреса та номер експлуатаційного дозволу чи реєстрації; найменування вантажоодержувача; найменування продукту; одиниці виміру; кількість; дата виробництва; дата випуску; умови зберігання в холодильнику (складі) – температура при необхідності вологість; термін зберігання; згідно якого нормативного документа продукт виготовлений (ДСТУ, ТУ та ін.); ґатунок, категорія, органолептична оцінка, тощо.
ЗВЕРТАЄМО УВАГУ, що кінцевий термін впровадження системи НАССР (система управління безпечністю харчових продуктів), в тому числі і на малих потужностях закінчився 20 вересня 2019 року. Запровадження системи НАССР стосується усіх без виключення операторів ринку, діяльність яких пов’язана з харчовими продуктами. Впровадження системи НАССР передбачає розробку та впровадження операторами ринку процедур для підтримання гігієни у всьому харчовому ланцюгу, які необхідні для виробництва та постачання безпечних харчових продуктів для споживання людиною, а також правила поводження з харчовими продуктами. Не достатньо розробити документацію, бо це є допомога для правильної організації процесів. Потрібно налагодити процеси таким чином, щоб їх описати і надати докази того, що ці процеси дозволяють випускати безпечну продукцію. Розробка документів, не підкріплених лабораторними дослідженнями чи контрольними заходами, спрямованими на процес – це лише ілюзія впровадження системи НАССР. Сертифікація постійно діючих процедур, заснованих на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках, не є обов’язковою, але оператори ринку мають запровадити програми-передумови з урахуванням асортименту харчових продуктів, технологічних процесів та специфіки окремої потужності.
Отже, враховуючи усе вищенаведене, необхідно:
Також повідомляємо, що за не виконання вимог законодавства України про харчові продукти, передбачено адміністративно - господарську відповідальність згідно статті 65 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин».