31 січня-2 лютого 2022р. відбулась "Стратегічна сесія: "Консолідація зусиль ДПСС, ІГКР, ГО суддів щодо попередження появи сексистської реклами", за підтримки Представництва Фонду ім.Фрідріха Еберта в Україні, участь у якому взяв завідувач сектору контролю за рекламою, дотриманням антитютюнового законодавства та пробірного контролю управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області Дмитро РАБЧЕНЮК.
В ході семінару розглянуто ряд важливих питань, серед яких:
особливості розгляду справ про порушення законодавства про рекламу в частині дискримінації за ознакою статі.
Також, в робочих групах між фахівцями Держпродспоживслужби, які здійснюють контроль у сфері реклами проводились практичні вправи (брейн-стормінг) покроковий алгоритм доведення справ щодо дискримінаційного за ознакою статі рекламного контенту .
Нагадаємо, що 08 січня 2022 року набрали чинності зміни до Закону України «Про рекламу» (підстава Закон України від 10.09.2021 № 1750-ІХ), якими дано визначення понять «дискримінаційна реклама» та «дискримінаційна реклама за ознакою статі».
Так дискримінаційна реклама – це реклама, яка вміщує чи використовує твердження та/або зображення, які є дискримінаційними за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, місця проживання, мовними або іншими ознаками щодо особи та/або групи осіб, а також такі, що дискредитують товари інших осіб.
Дискримінаційна реклама за ознакою статі – реклама, яка: містить твердження та/або зображення про інтелектуальну, фізичну, соціальну чи іншого виду перевагу однієї статі над іншою, та/або про стереотипність ролі чоловіка та жінки, що обмежує свободу життєвого вибору людини; принижує гідність людини за ознакою статі; демонструє насильство за ознакою статі; містить зображення тіла людини (частини тіла) виключно як сексуального об'єкту з метою привернення уваги споживача, та/або натяки (слова, звуки, зображення) на сексуальні стосунки, що не мають прямого відношення до рекламованого продукту чи способу його споживання.
В Україні забороняється розповсюдження реклами, яка є дискримінаційною в т.ч. за ознакою статі.
Звертайте увагу на контекст. Адже зображення жінки в рекламі косметики, наприклад, – доречне. Зображення тіла в рекламі спортзалу – також. А от дівчина в бікіні, яка рекламує сосиски, – однозначна дискримінація.
У випадках, коли реклама містить інформацію або зображення, які порушують етичні, гуманістичні, моральні норми, нехтують правилами пристойності, або містить ознаки дискримінаційної реклами, слід звертатись до Головного управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області.