Головне управління Держпродспоживслужби

в Тернопільській області

Телефон гарячої лінії:  

(0352) 52-10-10

Порада споживачам: як не стати жертвою хімчистки?


  Правовідносини, що виникають між споживачем і виконавцем (організацією яка надає послуги хімічної чистки), регулюються Законом України від 12 травня 1991 р. № 1023-ХІІ «Про захист прав споживачів» , Постановою КМУ від 16 травня 1994 р. № 313 «Про затвердження Правил побутового обслуговування населення», Цивільним кодексом України (§ 1 «Побутовий підряд» ст.865).

  Хутряні шуби, дублянки, вироби зі шкіри, вовни, піджаки, речі з комбінованих матеріалів і багато інших речей в домашніх умовах просто неможливо добре почистити, чи не завдавши їм шкоди. Проте йти з ними в хімчистку багато хто не поспішають, знаючи про те, що після хімчистки річ може бути зіпсована. Щоб не зіпсувати речі, що вимагають особливої ​​делікатного догляду, і не отримати непередбачений і сумний для вас результат, слід бути уважним, вдаючись до послуг хімчистки.

 Зверніть увагу на обов'язковий набір інформації, який повинен бути представлений на видному  і доступному для замовників місці. Ось що ви неодмінно повинні побачити:

Інформація про повне найменування виконавця, його адреса, номери телефонів і режим роботи;

перелік побутових послуг, що надаються;

правила побутового обслуговування населення;

витяг із Закону України «Про захист прав споживачів»;

перелік нормативно-технічних документів, вимогам яких повинні відповідати послуги;

гарантійні зобов’язання виконавця послуг.

Якщо зазначена інформація відсутня, навряд чи варто довіряти свої речі такий хімчистці.

Крім того, в якості додаткової інформації ви можете побачити розшифровку символів по догляду за виробами, а також обов'язки клієнта перед тим, як здати речі в чистку (наприклад, чи повинен клієнт відпороти ґудзики, блискавки і іншу фурнітуру). Буває, що хімчистки самі відпорюють і потім пришивають заново фурнітуру або декоративні елементи, виконують навіть невеликий ремонт виробу. У такому випадку все це вже включено у вартість послуг. Виконавець не має права без згоди споживача виконувати додаткові послуги за плату.

Приймаючи вашу річ в хімчистку, суб’єкт підприємницької діяльності зобов'язаний видати вам документ - квитанцію, яка є вашим договором з підприємством побутового обслуговування на послугу з надання хімічного чищення належить вам речі. Перш, ніж підписувати видану квитанцію, уважно вивчіть її зміст. Непомічена фраза може обернутися видачею вам зіпсованої речі і неможливістю згодом довести провину хімчистки, а як наслідок, неможливістю стягнути заподіяну вам шкоду. Якщо квитанція написана нерозбірливо, ви маєте право вимагати, щоб її переписали. Необхідно знати, що в квитанції в обов'язковому порядку повинні міститися:

юридична адреса підприємства побутового обслуговування;

прізвище, ініціали, адреса і телефон замовника;

вид послуги (роботи);

найменування виробу, його колір, склад, комплектність, фурнітуру, ступінь зносу виробу;

дата прийому замовлення і термін його виконання;

вартість послуги.

При прийманні вам вкажуть на недоліки і слабкі місця речей (якщо такі є) і попередять про можливі негативні наслідки обробки. Ви наважуєтеся на ризик і приймаєте рішення віддати річ в чистку. Працівник, який обслуговує замовника робить в квитанції відповідний запис (наприклад, «В результаті хімічної чистки можливі негативні наслідки обробки), а ви підписуєтеся у квитанції, у тому числі і під цим попередженням. У цьому випадку, якщо в результаті чистки ваша річ дійсно втратить товарний вигляд відповідно з написаним попередженням, ви ніяких претензій з цього приводу пред'явити не зможете.

Ви можете не підписувати квитанцію і відмовитися від послуг даної хімчистки, якщо вони не можуть вам гарантувати збереження речі. Тому, перш ніж підписувати квитанцію, уважно прочитайте її.

Буває й інший сценарій схожого розвитку подій.

 

Приймальниця оглянула ваші речі і виписала квитанцію (роздрукувала на принтері). В її нерозбірливий почерк (дрібний шрифт) ви вчитуватися не стали, а при отриманні речей виявили прикрі факти: виріб зіпсовано частково або повністю. У відповідь на ваші претензії вам показують квитанцію і кажуть, що ви підписувалися під відповідним попередженням, а значить, були повідомлені про можливе псування речі і добровільно погодилися на такі умови. А ви не можете розібрати в квитанції жодного слова і не знаєте, які аргументи вам привести на свій захист.

Квитанція, видана хімчисткою, є договором приєднання. Стаття 634 Цивільного кодексу України визначає договір приєднання як договір, умови якого визначені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах і могли бути прийняті іншою стороною не інакше як шляхом приєднання до запропонованого договору в цілому.

Згідно з пунктом 2 статті 634 ЦКУ: яка сторона приєдналася до договору  вправі вимагати розірвання або зміни договору, якщо договір приєднання хоча і не суперечить закону та іншим правовим актам, але позбавляє цю сторону прав, що зазвичай надаються за договорами такого виду, виключає чи обмежує відповідальність іншої сторони за порушення зобов'язань або містить інші явно обтяжливі для приєдналася боку умови, які вона, виходячи зі своїх розумно розуміються інтересів, не прийняла б за наявності у неї можливості брати участь у визначенні умов договору.

Таким чином, сам факт наявності вказаного вище друкованого тексту, а саме, наприклад: «У результаті хімічної обробки можливо прояв таких дефектів: ...» у кожній квитанції ущемляє права споживачів, які змушені користуватися «послугою», приймаючи умови договору, свідомо допускає пошкодження вироби.

Відповідно до ст. 18 Закону України від 12 травня 1991 р. № 1023-ХІІ «Про захист прав споживачів» умови договору, що обмежують права споживача в порівнянні з правилами, встановленими законами або іншими правовими актами у сфері захисту прав споживачів, визнаються недійсними. Що в свою чергу тягне застосування санкцій  про адміністративні правопорушення Аналізуючи вищесказане, можна зробити висновок про те, що юридичної сили зазначений пункт квитанції (договору) не матиме і її «стандартний» текст завжди може бути оскаржений у суді.

Виконавець, що включив в договір пункт, який обмежує права споживача, несе адміністративну відповідальність. Тому, на організацію, що включила даний пункт в договір, можливе накладення адміністративного штрафу за подібне порушення.

Визначення зносу речі

знос 10% - встановлюється для виробів, що не були у вжитку, що не мають фабричних дефектів і порушень в обробці, вироби можуть мати незначне запилення внаслідок зберігання

знос 30% - встановлюється для мало ношених виробів, з незначними забрудненнями, що не вицвілих, що не піддавалися перефарбуванню і пранні, не мають пошкоджень волокон та забарвлення, а також для неношені виробів з незначним моральним зносом

знос 50% - встановлюється для ношених виробів, слабо вигорілих, потертих, що мають незначні дефекти, для неношені виробів зі значним моральним зносом, для пряжі, прала, отриманої шляхом розпуску в'язаних виробів, але не втратила міцності

знос 75% - встановлюється для сильно ношених, але придатних до експлуатації, сильно забруднених, вицвілих, витертих, перелицьованих, пошкоджених міллю, з поривами і штопання, зіпсованих домашньої чищенням або пранням,  крім того , для виробів зі штучної шкіри, що мають незначні порушення полімерного покриття, з натуральної шкіри з порушеннями лицьового покриття, з натурального хутра з пожовклим, потертим, зваляли волосяним покривом, з ушкодженнями шкіряної тканини.

 Виник конфлікт. Як діяти?

 Що робити у випадку псування виробу і втрати ним товарного вигляду? Відповідно до п. 10 ст. 10 Закону «Про захист прав споживачів» Виконавець несе відповідальність за шкоду, завдану життю, здоров'ю або майну споживача, що виникла у зв'язку з використанням речей, матеріалів, обладнання, приладів, інструментів, пристосувань чи інших засобів, необхідних для виконання ним робіт , незалежно від рівня його наукових і технічних знань, що дає змогу виявити їх властивості, згідно із законодавством. 
            До речі, підприємство відповідальне і за збереження прийнятих у Вас речей. Пункт 3 ст.10  Закону України «Про захист прав споживачів» У разі виявлення недоліків у виконаній роботі споживач має право на свій вибір вимагати: 
1) безоплатного усунення недоліків у виконаній роботі у розумний строк; 
2) відповідного зменшення ціни виконаної роботи ; 
3) безоплатного виготовлення іншої речі з такого ж матеріалу і такої ж якості чи повторного виконання роботи; 
4) відшкодування завданих йому збитків з усуненням недоліків виконаної роботи своїми силами чи із залученням третьої особи; 
5) реалізації інших прав, що передбачені чинним законодавством на день укладення відповідного договору.

Зазначені вимоги підлягають задоволенню у разі виявлення недоліків під час приймання виконаної роботи або під час її виконання , а в разі неможливості виявлення недоліків під час приймання виконаної роботи - протягом гарантійного чи іншого строку, встановленого договором, чи протягом двох років з дня прийняття виконаної роботи у разі відсутності гарантійного чи іншого строку, встановленого законодавством або договором. 

експертиза

Якщо ви склали акт дефекту, забрали річ, але виконавець відмовляється задовольнити ваші вимоги, можна провести незалежну експертизу речі самостійно. Якщо ж акт дефекту не складено, річ знаходиться у виконавця, експертизу слід провести в рамках судового процесу.

Технологічна експертиза здатна виявити, чи мав місце факт порушення технології хімічного чищення, або ж псування вироби сталася внаслідок причин, що не залежать від хімчистки (наприклад, через погану якість виробу). На жаль, зараз ситуація така, що незалежних експертних установ, сертифікованих на проведення відповідної технологічної експертизи, не так багато.

Товарознавча експертиза визначає ринкову вартість виробу. Необхідність у товарознавчої експертизи виникає у разі, якщо товарний чек на виріб не зберігся. Зверніть увагу, що зберігати товарний чек на виріб має сенс не тільки протягом гарантійного терміну після покупки. Особливо якщо це дорога річ - шкіряна куртка, шуба, дублянка.

І технологічна, і товарознавча експертиза зажадають від вас оплати. У разі виграшу справи в суді всі витрати з організації експертиз ляжуть на плечі відповідача. Якщо ж ви програєте справу, вам доведеться відшкодовувати збитки відповідача.

Тому купуючи річ, пам'ятайте, що якщо її не можна прати, то її необхідно буде чистити в хімчистці. Прискіпливо ставитеся до вибору, шукайте підтвердження слів продавця про догляд за виробом на маркуванні, яка неодмінно повинна бути на виробі.

Убезпечити себе від неприємностей на сто відсотків неможливо: буває, що і дорога річ виявляється непрактичною і вкрай примхливої ​​до чищення, а можна купити виріб на ринку, і йому зносу не буде. Але в кожному разі, при покупці обов'язково пам'ятайте про касовий (товарний) чек: ви повинні отримати його на руки і зберігати до першої чистки або прання вироби.

Якщо ви віддали річ в хімчистку і незадоволені результатом, визначитеся, чи готові ви вести діалог з хімчисткою аж до вирішення конфлікту. Приводи для невдоволення хімчистками бувають найрізноманітніші: псування виробу, неякісна чистка (залишилися плями і т.п.) і навіть втрата виробу. Ви можете сміливо вимагати проведення повторної чистки за ваш рахунок, якщо ваше виріб погано відчистили, відшкодування збитку - якщо річ раптом втратили. Якщо ж ви стверджуєте, що виріб зіпсували - вам належить довести це, посилаючись на результати технологічної експертизи. Думається, що таких випадків було б менше, якби до речей більш уважно ставилися вже на прийманні. На жаль, кваліфікація приймальників хімчисток часто така, що вони просто не можуть попередити вас про можливі несприятливі наслідки.

Але не варто впадати у відчай. Слід сміливо братися за справу і доводити хімчистці свою правоту, а в разі, якщо хімчистка відмовляється відшкодовувати ваш збиток, - йти до суду і відстоювати свої права. Благо, що нормативна база (Правила побутового обслуговування та Закон про захист прав споживачів) дозволяє це робити.

Сподіваємося, що наші поради будуть Вам корисні і пам`ятайте: досить часто лише наша безпечність і незнання призводять до того, що ми залишаємося обдуреними і незахищеними.

За консультацією і захистом своїх прав, Ви завжди можете звернутися до Управління  захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області письмово або особисто за адресою: бульвар Шевченка, 11 м. Тернопіль.

                                                                                                                                                     Головний спеціаліст Управління захисту споживачів Рабченюк Д.О.

 

Перелік нормативних документів для провадження діяльності

 з надання послуг з хімічної чистки та прання білизни

  1. Правила побутового обслуговування населення.
  2. Інструкція щодо надання послуг з хімічної чистки та фарбування виробів.
  3. Інструкція щодо надання послуг з прання білизни.
  4. Державні будівельні норми. ДБН В.2.2.-11-2002 Підприємства побутового обслуговування. Основні положення.
  5. ДСТУ 2122-93 Матеріали для одягу. Символи та вимоги догляду.
  6. ГСТУ 201-03-96 Одяг та предмети домашнього вжитку після хімічної чистки. Загальні технічні умови.
  7. ГСТУ 201-04-96 Вироби білизняні, оброблені в пральні. Загальні технічні умови.
  8. ГСТУ 201-09-98 Вироби перефарбовані на замовлення населення. Загальні технічні умови.
  9. Збірник нормативних актів і документів на виконання послуг з хімічної чистки, фарбування та прання білизни (збірник вміщує витяги з наведених вище документів та із Закону України «Про захист прав споживачів; документів з охорони праці – ДСТУ 2320-93, ДНАОП 9.0.30-1.04.97, ДНАОП 9.0.30-1.06.91; ДСТУ 2916-94 і призначений для навчання працівників та практичного використання на робочих місцях).