Головне управління Держпродспоживслужби

в Тернопільській області

Телефон гарячої лінії:  

(0352) 52-10-10

фахівці Управління захисту споживачів виявили ряд порушень у рекламній сфері Тернопільщини


  Стаття 22 Закону України “Про рекламу” встановлює спеціальну заборону на рекламу алкогольних напоїв, знаків для товарів і послуг, інших об'єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої, а саме  забороняється:                                     
       - на радіо та телебаченні з 6 до 23 години;                             
       - на перших і останніх сторінках газет, на обкладинках журналів та інших видань, в усіх виданнях для дітей та юнацтва, на сторінках для дітей та юнацтва усіх друкованих видань;           
       - в усіх друкованих засобах масової інформації (крім спеціалізованих видань);
       - засобами внутрішньої реклами;                  
       - за допомогою заходів рекламного характеру (крім спеціальних виставкових заходів алкогольних напоїв);                                    
       - на зовнішніх та внутрішніх поверхнях транспортних засобів загального користування та метрополітену;                                        ;
       - засобами зовнішньої реклами.

Крім того, реклама алкогольних напоїв та тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об'єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої та тютюнові вироби:
       - забороняється на товарах та у друкованих виданнях, призначених переважно для осіб віком до 18 років, або у розрахованих на зазначених осіб частинах інших друкованих видань;
       - забороняється з використанням осіб віком до 18 років як фотомоделей;
       - не повинна містити зображення процесу паління тютюнових виробів або споживання алкогольних напоїв;
       - не може розташовуватися ближче ніж за 300 метрів прямої видимості від території дитячих дошкільних закладів, середніх загальноосвітніх шкіл та інших навчальних закладів, в яких навчаються діти віком до 18 років;
       - не може формувати думку, що паління або вживання алкоголю є важливим фактором досягнення успіху в спортивній, соціальній, сексуальній або інших сферах життя;
       - не повинна створювати враження, що вживання алкогольних напоїв чи паління тютюнових виробів сприятиме розв'язанню особистих проблем;
       - не може формувати думку, що алкоголь чи тютюнові вироби мають лікувальні якості або що вони є стимулюючими чи заспокійливими засобами;
       - не повинна заохочувати до вживання алкогольних напоїв чи тютюнопаління або негативно розцінювати факт утримування від вживання тютюнових виробів та алкогольних напоїв;
       - не може містити зображень лікарів та інших професійних медичних працівників, а також осіб, зовнішній вигляд яких імітує зовнішній вигляд лікарів

Відповідно зі змінами, внесеними до Закону України «Про державне регулювання виробництва та обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.95 р. № 481/95-ВР з 1 липня 2015 року пиво вважається алкогольним напоєм.

Однак, рекламою не буде розміщення інформації, яка відповідно до Закону України “Про захист прав споживачів” має доводитись до відома покупцям. Стаття 15 Закону України “Про захист прав споживачів”  визначає такий перелік даних:

1) назву товару, найменування або відтворення знака для товарів і послуг, за якими вони реалізуються;

3) дані про основні властивості продукції, номінальну кількість (масу, об’єм тощо), умови використання;

4) відомості про вміст шкідливих для здоров'я речовин, які встановлені нормативно-правовими актами, та застереження щодо застосування окремої продукції, якщо такі застереження встановлені нормативно-правовими актами;

5) позначку про наявність у складі продукції генетично модифікованих організмів;

6) дані про ціну (тариф), умови та правила придбання продукції;

6-1) виробник (продавець) у разі виявлення недостовірної інформації про продукцію (якщо вона не шкодить життю, здоров'ю або майну споживача) протягом тижня вилучає цю продукцію з продажу та приводить інформацію про неї до відповідності;

7) дату виготовлення;

8) відомості про умови зберігання;

9) гарантійні зобов'язання виробника (виконавця);

10) правила та умови ефективного і безпечного використання продукції;

11) строк придатності (строк служби) товару (наслідків роботи), відомості про необхідні дії споживача після їх закінчення, а також про можливі наслідки в разі невиконання цих дій;

12) найменування та місцезнаходження виробника (виконавця, продавця) і підприємства, яке здійснює його функції щодо прийняття претензій від споживача, а також проводить ремонт і технічне обслуговування.

Мета зазначеного переліку - надання споживачу необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору. Частиною 2 статті 15 Закону України “Про захист прав споживачів” передбачено, що інформація, “доводиться до відома споживачів виробником (виконавцем, продавцем) у супровідній документації, що додається до продукції, на етикетці, а також у маркуванні чи іншим способом (у доступній наочній формі), прийнятим для окремих видів продукції або в окремих сферах обслуговування”.

Разом з тим, відповідно до статті 1 Закону України “Про рекламу”, рекламою є “інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару”.

Тому, розміщення інформації про товар в різних випадках може вважатися як інформуванням споживачів, так і рекламою, залежно від мети, способу та особливостей розміщення інформації.

Враховуючи соціальну значимість вказаного питання та заборону реклами алкогольних напоїв засобами зовнішньої реклами, спеціалістами сектору контролю за рекламою, дотриманням антитютюнового законодавства та пробірного контролю управління захисту споживачів (завідувач сектору – Дмитро Рабченюк) активізовано роботу в частині контролю за рекламою алкогольних напоїв, в ході проведення якої встановлені чисельні випадки брендування фасадів магазинів, вітрин або вікон стаціонарних об’єктів торгівлі та малих архітектурних форм,  шатрів, торговельних парасольок на літніх майданчиках зображенням пляшок та келихів пива, товарних знаків, під яким випускається алкогольні напої.

 Суб’єктів господарювання, у діяльності яких були встановлені ознаки порушення законодавства про рекламу в частині розміщення зовнішньої реклами алкогольних напоїв, притягнуто до відповідальності та зобов’язано  усунути порушення.

Робота з вказаних питань продовжується та знаходиться на постійному контролі в Головному управлінні Держпродспоживслужби в Тернопільській області, тому будемо вдячні кожному, хто допоможе з виявленням зазначених порушень.

  Типові порушення вимог законодавства :